sunnuntai 31. toukokuuta 2009

Työntekijöiden rekrytointi

Eräs lukija kyseli onko työntekijät jo valittu. On ja ei. Itse tottakai tulen työskentelemään hostellissa paljon, samoin kuin vaimo. Yhtä tuttua olen yrittänyt houkutella mukaan, mutta pääsääntöisesti bisnes ja kaverit pidetään erillään toisista. Kun suurin osa palveluista ulkoistetaan, pyörii lopullinen kokonaistyöntekijöiden määrä viiden hujakoilla.

Millainen työntekijä sitten hostelliin sopii? Olen itse pitänyt työntekijöiden löytämistä, kouluttamista ja sitouttamista yhtenä mielenkiintoisimmista vaiheista hostellin perustamisessa. Jokainen varmasti ymmärtää, kuinka tärkeä merkitys pätevällä henkilökunnalla on palvelualalla. Työntekijänkalastusverkkoni on tarkoitus laskea sinne, missä koen Suomalaisen kohderyhmänkin olevan - yliopistoihin sekä korkeakouluihin ja tottakai tietyille nettifoorumeille. Koen että pääkohderyhmääni osaa parhaiten palvella sellainen henkilö, joka itse ymmärtää segmentin tarpeet ja ajatusmaailman.

Henkilökohtaisesti olen Suomessa kyllästynyt jo ajat sitten muka-ystävälliseen asiakaspalveluun. Arkikäytössä puhun pikaruokalakohteliaasta asiakaspalvelusta, jossa työntekijä on lähinnä olehyväkiitos-automaatti. Missä on ne oikeasti persoonalliset, hauskat ja osaavat asiakaspalvelijat joilla on rutkasti pelisilmää ja uskallusta olla oma itsensä? Jos vastaan itse, niin todennäköisesti muissa töissä kun palvelualan palkat eivät houkuttele.

Asiakaspalvelutyössä (hostellissa) tärkeintä mielestäni on asiakkaan tasolle laskeutuminen (tai nouseminen). Itse pidän hostelleista ja ravintoloista, joissa työntekijä kohtelee minua yksilönä, tunnistaa tarpeeni ja osaa olla hauska, unohtamatta rautaista tietämystä omasta työstään. Hyvä tarjoilija esimerkiksi uskaltaa olla vitsikäs, suositella omia suosikkejaan ja keskustelee asiakkaan kanssa. Kaikki asiakkaat tästä taas ei välttämättä tykkää, ja silloin pitää löytyä sitä tallijärkeä ja pelisilmää, pitää omaksua asiakkaan rooli.

Lyhyesti listattuna minulle tärkeimpiä työntekijän ominaisuuksia:
  • pelisilmä/tilannetaju
  • persoonallisuus
  • huumorintaju
  • kehittymisen halu
Jos samasta ihmisestä löytyy kaikki nämä, niin koulutuksella ja taustalla ei ole mitään väliä. Parhaat asiakaspalvelijat eivät tule mistään valmiista muotista koulun penkiltä, vaan sitä asennetta joko on tai ei. Jos kehittymisen halua on, niin sitä voi toki oppia. Jos jollain lukijoista ei ole töitä, täyttää mielestään kaikki yllämainitut kriteerit ja haluaa ottaa varaslähdön muihin hakijoihin, niin vapaamuotoista hakemusta voi lähettää sähköpostilla. Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi kannattaa toki kertoa omista tietotaidoista ja hostellityöhön soveltuvasta erityisosaamisesta (atk-taidot, kielitaito jne).

Nyt kun hostelliprojektini rupeaa olemaan siinä vaiheessa, että toimitilaongelmat näyttävät ratkenneiltä *kop kop, koputtaa puuta*, niin resurssit on suunnattu työtekijöiden rekrytoinnin suunnittelemiseen. Varsinkin aikaresursseja on tarkoitus käyttää valintaan paljon, haastatteluja tullaan pitämään useita ja hakemuksia toivotaan reilusti. Taantuma onneksi on tältä kannalta katsottuna hyvä asia, työntekijöistä ei pitäisi olla pulaa.

Tässä pientä pohdintaa tuleviin työntekijäasioihin, kommentteja odotellessa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Meikäläinen tosiaan jo laitteli hakemuksen tulemaan. Tuliko perille?

elias_xiun@hotmail.com